Tagi

, ,

Dosyć już miałam wyszywania i filcowania. Chciałam zając się czymś, czego jeszcze nie robiłam.  Z zamówionej ostatnio książki wybrałam jedną z metod zdobienia papieru, która wydała mi się wyjątkowo ciekawa – papier marmurkowy.

Podam tutaj przepis na tę metodę, troszkę zmodyfikowany przeze mnie:

POTRZEBNE:

– stare gazety

– miska lub kuweta, w której będzie się mieścić poziomo ułożona kartka papieru o wybranych przez nas wymiarach

– woda w takiej ilości, by jednorazowo pokrywała dno naczynia ok. czterocentymetrową warstwą

– farby olejne, najlepiej w kontrastowych barwach

– rozcieńczalnik

– coś do mieszania farb, może być pędzel

– płaskie pojemniczki, w których będziemy mieszać farby, np. pokrywki od słoików, metalowe tacki itp.

WYKONANIE:

1. miejsce pracy zabezpieczamy gazetami

2. do miski wlewamy wodę

3. na tackę/pokrywkę wyciskamy odrobinę farby, ok. 1-2 cm

4. do farby dolewamy rozcieńczalnik, akurat tyle ile mieści się w dwóch zakrętkach butelki rozcieńczalnika

5. mieszamy farbę z rozcieńczalnikiem tak długo aż powstanie gładka masa o konsystencji mleka

6. wylewamy całą zawartość tacki do miski z wodą

7. kładziemy kartkę papieru płasko na powierzchni wody

8. po upływie ok. 2 sekund podnosimy delikatnie papier uważając, by nie zetrzeć farby

I JUŻ!!

W książce napisali, żeby pryskać farbą z pędzla, ale przetestowałam to i nie sprawdza się, bo farba olejna nie jest tak rzadka jak wodna i wcale nie pryska ładnie. Najlepiej jest przed wylaniem farby, przygotować sobie kilka kolorów rozcieńczonych i wlać je razem. Trzeba pracować dość szybko, bo po kilkunastu sekundach farba opada na dno. Na początku myłam miskę po każdym zanurzeniu papieru, ale potem po prostu pozwalałam opaść farbie i dolewałam kolejną, nie przejmując się, kiedy woda zawirowała i podnosiła poprzednie kolory na wierzch. Można kilka razy kłaść kartki na jedno „wylanie”, za każdym razem efekt będzie delikatniejszy.

Tak otrzymany papier może posłużyć sam w sobie jako ozdoba, można dekorować nim zdjęcia lub kartki albo, jak wymyśliła Jola, zrobić na nim decoupage.